Svar: Begynde mad når maven bøvler?
10. februar 2021
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit fine spørgsmål omkring opstart af skemad, når jeres dreng har haft flere maveproblemer:)
Det anbefales, at du starter tidligst, når jeres dreng er 4 mdr (17 uger) og senest, når han er 6 måneder. Og da han fuldammes og lyder til at stortrives på mors mælk, så anbefales det, at du starter så tæt på 6 måneders alderen som muligt. Det vil naturligt gøre, at hans tarmsystem modnes lidt mere, så når han begynder, vil du kunne gå lidt hurtigere frem - og derudover er det vigtigt, at du forsøger at lægge mærke til hans andre signaler på at være parat.
Han skal være fysiologisk parat, hvilket betyder, at det f.eks. er godt, hvis maven fungerer - det vil sige, at han har masser af prutter og gang i maven :) Du vil ofte også se, at han begynder at savle mere, og så er det også vigtigt, at han er i stand til at holde hovedet selv og kan dreje hovedet bevidst efter skeen og også åbne munden bevidst, når du giver ham skeen, f.eks. når han får sine d-dråber.
Han skal være mentalt parat, og det betyder, at han skal interesserer sig for maden, som du f.eks. spiser. Når han sidder på dit skød, så kan du fornemme, at han følger din mad med øjnene, smasker, måske prøver at række ud efter den, fordi han synes det virker spændende.
Derudover vil du ofte opleve, at det bliver sværere at mætte ham med din mælk. At han begynder at melde sig hyppigere, gerne vil spise hyppigere af brystet, f.eks. begynder at melde sig ekstra om natten - og i første omgang er det ofte en god idé at lægge ham hyppigere til, så du øger din mælkemængde, og når dette så ikke viser sig til strækkeligt, så er det godt at tilbyde lidt på en ske.
Når du begynder, så vil jeg anbefale, at du starter ganske stille og roligt op. Det vil være fint at tilbyde ham lidt grød eller mos til frokost, og det vil i starten være ganske små skefulde, blot smagsprøver. Du skal stadig amme ham som du plejer at gøre, så skemaden kommer ud over den vanlige mængde mælk, som han plejer at få. Måske kan du starte, når han er 5.5 måned, og så kan du bruge 7-10 dage på at øge hans indtag og når han kan spise ½ dl. uden problemer, så kan du give ham ½ dl. frokost og aften, så han både får grød og mos. Stadig skal du give ham skemaden ud over hans vanlige mælkeindtag.
Hvis du gerne vil skåne hans mave lidt ekstra, så kan du med fordel malke ud og lave hans grød og mos med din mælk i starten. Det behøver du ikke gøre hele tiden, men i starten kan det nogle gange hjælpe, så forskellen mellem skemaden og den mælk, som han er vant til at få, naturligt er mindre.
Det vil også være en god idé, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemaden først, sammen med lidt vand af kop (som du også kan koge og afkøle i starten hvis du vil skåne hans mave yderligere) og så amme ham, før han skal sove. På den måde skaber du god plads i maven til både skemad og mælk og giver ham gradvis tilvænning. Og når han så bliver 6 måneder, så kan du også tilbyde ham morgengrød, så han få skemad 3 gange dagligt og gradvist også begynde at introducere mellemmåltider.
Mængden af skemad til hvert måltid øger du gradvist, og det er bedre, at du giver ham f.eks. ½-¾ dl. tre gange dagligt end 1.5 dl. på en gang. Det giver både mulighed for at variere hans indtag, så han får flere forskellige former for grød og mos og dermed forskellige næringstoffer, men det giver også stadig plads til mælk i maven, samtidig med at hans mave skånes lidt mere, når maden er fordelt ud over dagen, og han ikke spiser en kæmpe portion på en gang.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver og til jeres dreng er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2. opl. 2019.
Rigtig meget held og lykke og god appetit, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske