Svar: Begynde mad når maven bøvler?

10. februar 2021

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Christina

Tak for dit fine spørgsmål omkring opstart af skemad, når jeres dreng har haft flere maveproblemer:)

Det anbefales, at du starter tidligst, når jeres dreng er 4 mdr (17 uger) og senest, når han er 6 måneder. Og da han fuldammes og lyder til at stortrives på mors mælk, så anbefales det, at du starter så tæt på 6 måneders alderen som muligt. Det vil naturligt gøre, at hans tarmsystem modnes lidt mere, så når han begynder, vil du kunne gå lidt hurtigere frem - og derudover er det vigtigt, at du forsøger at lægge mærke til hans andre signaler på at være parat.

Han skal være fysiologisk parat, hvilket betyder, at det f.eks. er godt, hvis maven fungerer - det vil sige, at han har masser af prutter og gang i maven :) Du vil ofte også se, at han begynder at savle mere, og så er det også vigtigt, at han er i stand til at holde hovedet selv og kan dreje hovedet bevidst efter skeen og også åbne munden bevidst, når du giver ham skeen, f.eks. når han får sine d-dråber.

Han skal være mentalt parat, og det betyder, at han skal interesserer sig for maden, som du f.eks. spiser. Når han sidder på dit skød, så kan du fornemme, at han følger din mad med øjnene, smasker, måske prøver at række ud efter den, fordi han synes det virker spændende.

Derudover vil du ofte opleve, at det bliver sværere at mætte ham med din mælk. At han begynder at melde sig hyppigere, gerne vil spise hyppigere af brystet, f.eks. begynder at melde sig ekstra om natten - og i første omgang er det ofte en god idé at lægge ham hyppigere til, så du øger din mælkemængde, og når dette så ikke viser sig til strækkeligt, så er det godt at tilbyde lidt på en ske.

Når du begynder, så vil jeg anbefale, at du starter ganske stille og roligt op. Det vil være fint at tilbyde ham lidt grød eller mos til frokost, og det vil i starten være ganske små skefulde, blot smagsprøver. Du skal stadig amme ham som du ...

Annonce

... plejer at gøre, så skemaden kommer ud over den vanlige mængde mælk, som han plejer at få. Måske kan du starte, når han er 5.5 måned, og så kan du bruge 7-10 dage på at øge hans indtag og når han kan spise ½ dl. uden problemer, så kan du give ham ½ dl. frokost og aften, så han både får grød og mos. Stadig skal du give ham skemaden ud over hans vanlige mælkeindtag.

Hvis du gerne vil skåne hans mave lidt ekstra, så kan du med fordel malke ud og lave hans grød og mos med din mælk i starten. Det behøver du ikke gøre hele tiden, men i starten kan det nogle gange hjælpe, så forskellen mellem skemaden og den mælk, som han er vant til at få, naturligt er mindre.

Det vil også være en god idé, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemaden først, sammen med lidt vand af kop (som du også kan koge og afkøle i starten hvis du vil skåne hans mave yderligere) og så amme ham, før han skal sove. På den måde skaber du god plads i maven til både skemad og mælk og giver ham gradvis tilvænning. Og når han så bliver 6 måneder, så kan du også tilbyde ham morgengrød, så han få skemad 3 gange dagligt og gradvist også begynde at introducere mellemmåltider.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Mængden af skemad til hvert måltid øger du gradvist, og det er bedre, at du giver ham f.eks. ½-¾ dl. tre gange dagligt end 1.5 dl. på en gang. Det giver både mulighed for at variere hans indtag, så han får flere forskellige former for grød og mos og dermed forskellige næringstoffer, men det giver også stadig plads til mælk i maven, samtidig med at hans mave skånes lidt mere, når maden er fordelt ud over dagen, og han ikke spiser en kæmpe portion på en gang.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver og til jeres dreng er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2. opl. 2019.

Rigtig meget held og lykke og god appetit, når I kommer så langt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger